Search
Close this search box.

Campagne ‘Medemogelijkmakers’ Surplus – De week van de jonge mantelzorger

Surplus

Van 1 tot en met 6 juni 2021 was het de week van de jonge mantelzorger. Surplus Welzijn lanceert in deze week een campagne genaamd ‘Medemogelijkmakers’. In de campagne staan jongeren centraal die Medemogelijkmaker zijn van het leven van iemand uit hun gezin of huishouden.

Bewustwording
In Nederland kunnen enorm veel jongeren beschouwd worden als jonge mantelzorger. Het zijn jongeren die opgroeien met een gezinslid dat chronisch ziek of gehandicapt is of een psychische aandoening heeft en waar zij op een bepaalde manier zorg voor dragen. Voor jonge mantelzorgers is er vaak hulp te vinden binnen de gemeente waar ze wonen. In de vorm van waardering, een luisterend oor of een helpende hand. Helaas zijn heel veel jongeren zich niet bewust van het feit dat ze mantelzorger zijn óf vinden ze deze term te negatief om zich er zelf prettig bij te voelen en mee te identificeren. Om jongeren bewust te maken wat een mantelzorger nu eigenlijk is én dat ze het misschien ook zelf zijn, lanceert Surplus de campagne ‘Medemogelijkmakers’.

Medemogelijkmakers
Voor de campagne zijn vijf jonge mantelzorgers geportretteerd, Surplus noemt ze liever Medemogelijkmakers. Zij zijn diegene die hun gezinslid helpen bij een beter en fijner leven, door de grootse of (meestal) de kleine dingen van het leven mogelijk te maken. Elke dag staat een jongere centraal waarvan op social media de situaties worden uitgelegd. Dagelijkse situaties waarin zorg voor de ander centraal staat en waar de Medemogelijkmaker mee te maken krijgt. Zo maakt de campagne jongeren bewust van wat jonge mantelzorg doen en of zij misschien ook op dergelijke wijze zorgen voor een gezinslid.

Jongerenwerk en mantelzorg Surplus 
Het jongerenwerk van Surplus en Just Take Care ondersteunen jongeren bij alles wat hen raakt. Sociaal werker Leonie Willems vertelt: “Als er zorg is thuis, dan kan het fijn zijn om met iemand te kunnen praten, gehoord te worden en om vragen te stellen. Mantelzorg is soms praktisch zorg dragen. Maar ook het bieden van emotionele steun is mantelzorg, bijvoorbeeld voor een gezinslid dat psychische problemen heeft. Veel jongeren herkennen zichzelf niet als jonge mantelzorger, weten niet dat er ondersteuning is voor hen en dat zij terecht kunnen bij Surplus. Daarom geloven we in deze campagne die laat zien wat jongeren thuis mogelijk maken.”

Campagne
De campagne gaat live in de week van de jonge mantelzorger en is te zien op social media en door middel van posters op verschillende plekken in de gemeenten waar het jongerenwerk Surplus en Just take care actief zijn. De campagne is gemaakt door Goedzooi.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ga naar de inhoud